Y Tipi Girişimci
İktisatta girişimci, "işletmeyi kuran, mal veya hizmet üretimi ve/veya pazarlanması için üretim faktörlerini bir araya getirip birleştiren, kar amacı güden ve risklere katlanan kişi"(1) olarak ifade edilmektedir. Bu tanım içerisinde yer alan üretim faktörleri terimi; Emek (işgücü-insan gücü), Sermaye ve Doğa (tabiat-doğal kaynaklar)'yı kapsamaktadır. Sanayi devriminden bu yana kullanılan bu terim değişime uğramaya başlamıştır.
Bu değişimi, kuşakları yaşadıkları dönemlere göre gruplandıran yaklaşımla ilişkilendirerek açıklamak istiyorum. Kuşaklar; Baby Boomer’lar, X, Y ve Z Kuşağı yani doğdukları yıllara göre ayrılan 4 grubu kapsıyor. En yaşlıları 63, en gençleri 9 yaşında (2). Bu kuşakların her birinin karakteristik özellikleri var. Bu kuşakların özelliklerini bu yazımda vermeyeceğim.
Sadece içinde bulunduğumuz dönem olan Y kuşağından bahsedeceğim.
Y kuşağı 1981 yılından sonra doğan nesle verilen isimdir. Y kuşağı denince akla teknoloji gelir. Teknolojinin bu kuşak üzerindeki etkileri inanılmazdır. Bu kuşağın gençleri bencil, asosyal, tek bir işe bağlı kalmayıp hayatlarının belli dönemlerinde iş değiştirmeyi seven, istekleri çok, tatminsiz ve aynı anda birden çok iş yapabilme yeteneğine sahiptirler. İlaveten en önemli özelliklerinden biri girişimci olmaları.
Y kuşağının bu özellikleri girişimcilik tanımını da yerle bir etmiş durumda. Teknoloji ile içli dışlı olan, kendini toplumdan soyutlayan, rahata alışan ve "ben" demeyi seven Y kuşağının girişimcileri klasik iktisattaki girişimci tanımının da çivilerini sökmeye başlamış durumdalar. Çünkü bu kuşakta yer alan girişimci klasik iktisatta tanımlanan girişimciden bir çok yönüyle farklı. Y Tipi Girişimcilikte özellikle üretim faktörleri arasında yer alan emek, sermaye ve doğa biraz değişime uğramıştır. Buna göre;
Emek (iş gücü-insan gücü); emek yerini hayal gücü ve fikir zenginliğine bırakmıştır. Bilgisayar karşısında uzun saatler geçiren Y kuşağı gençleri kas gücü ile bir şeyler yapılabileceğine veya girişimin bir noktaya getirilebileceğine inanmak istememektedirler. Rahata alışan bu gençler internet ağında yeni fikirleri paraya dönüştürmenin yollarını aramaktadırlar.
Sermeye; Y kuşağı girişimcilikte, girişimci sermaye bulmak zorunda değildir. İyi bir fikri olsun yeter! iyi bir fikir zaten yatırım getirecektir. Bu aşamada Y kuşağı girişimcinin imdadına melek yatırımcı yetişmektedir.
Doğa (tabiat-doğal kaynaklar); tabiat önemini hiç bir zaman yitirmeyecektir. Ancak Y kuşağı girişimcilikte doğal kaynakları işleyen fabrikalar bile bir süre sonra önemini yitirmeye başlayacaktır. Çünkü 3D yazıcılar icad edilmiştir. Y kuşağı girişimcinin yapması gereken tek şey fikrini yazıcıya girmektir. Hammaddeyi yazıcıya koy, kodu yükle ve bekle... Ürün hazır.
Yukarıdaki açıklamalardan hareketle bana göre yeni dönem girişimci "işletmeyi kurmak için sürekli hayaller kuran, farklı fikirler üreten, mal veya hizmet üretimi ve/veya pazarlanması için üretim faktörlerini (fikir, melek yatırımcı ve doğa) bir araya getirip birleştiren, kar amacı güden ve çoğunlukla riskleri almaktan kaçınıp, riskleri başkalarına yükleyen kişi" olarak tanımlanabilir.
Bir sonraki yazıda görüşmek dileği ile hoşçakalın.
Kaynaklar:
(1) http://www.ekodialog.com/isletme_ekonomisi/temel_kavramlar.html
(2) http://www.kigem.com/is-basarisinda-kusak-farki.html
Yorumlar
Yorum Gönder